Tegoroczny Ogólnopolski Konkurs Nauk Przyrodniczych „Świetlik” już za nami. W szranki stanęło ponad 30 tysięcy uczniów i uczennic kl.1-8 ze szkół podstawowych z całego kraju. Chociaż odbywa się on w marcu, wyniki zostają opublikowane dopiero końcem maja.
Z naszej szkoły tylko sześciu śmiałków z klas czwartych odważyło się wziąć udział w tym najbardziej prestiżowym konkursie matematyczno-przyrodniczym w Polsce. Młodzież przygotowywała się nie tylko samodzielnie w domu pod opieką rodziców, ale także wytrwale uczęszczała na dodatkowe zajęcia przygotowawcze do szkoły. Solidność i wytrwałość w połączeniu z wiedzą, którą zdobyli przyniosła nad wyraz piękne efekty. Szkoła Podstawowa nr 1 w Pszczynie może się poszczycić wielkimi talentami, o których na pewno nie raz jeszcze będzie głośno.
Uczniowie kl. 4a: Franciszek Gandor i Adam Skwarek zdobyli w tegorocznej XVI edycji Konkursu, któremu patronował i który organizował Uniwersytet Jagielloński w Krakowie NAGRODĘ GŁÓWNĄ ORAZ TYTUŁ LAUREATA I. MIEJSCA.
Pozostali uczestnicy – Anna Skorupa i Anastazja Lunycz otrzymały dyplomy, a Milena Kurtok i Piotr Latek z kl. 4b byli blisko zdobycia wyróżnienia. To olbrzymie osiągnięcie, jeżeli z samych klas czwartych zmierzyło się z wyzwaniem 4104 uczniów. W zmaganiach ze względów zdrowotnych nie wzięła udziału Klaudia Kitrasiewicz z kl. 4a, jednak zdobyta wiedza i doświadczenie na pewno zaprocentują w przyszłym roku.
Chęć poznawania świata nauki oraz możliwość sprawdzenia samego siebie, a także dobra współpraca Rodziców tych uczniów z SP 1 przyniosła efekty.
Na zdjęciu Laureaci i Uczestnicy XVI edycji prestiżowego Ogólnopolskiego Konkursu Nauk Przyrodniczych „Świetlik”.
Konkurs Świetlik powstał w 2007 roku z inicjatywy dr Dagmary Sokołowskiej, pracownika Uniwersytetu Jagiellońskiego. Głównym celem Konkursu jest rozpowszechnianie nauk przyrodniczych jako ciekawego, fascynującego źródła wiedzy o świecie, dostępnego dla każdego. Konkurs skierowany jest do dzieci z najmłodszych klas, ponieważ to w tym czasie procesu kształcenia rozwijają się najważniejsze predyspozycje, zainteresowania i talenty. Nowatorska formuła, polegająca na przeprowadzeniu doświadczeń, wskazuje na kilka ważnych elementów: uświadamia, że wszystko, co dzieje się w naturze ale też w domu, szkole, w środowisku najbliższym każdemu dziecku, da się wyjaśnić w sposób naukowy. Dlatego też każdy może mieć swój wkład w rozwój świata. Ponadto, doświadczenia przeprowadzane w warunkach domowych pozwalają na ciekawe, kreatywne spędzenie czasu w gronie rodziny. Uczą dyscypliny, cierpliwości i odpowiedzialności. Formuła testu również nastawiona jest na pokazanie dzieciom, że oprócz wiedzy teoretycznej, niezwykle istotna jest umiejętność logicznego rozumowania, przeprowadzania wywodów, które są charakterystyczne dla świata nauki. Podczas warsztatów dzieci mogą poznać nie tylko ciekawe doświadczenia, ale też zobaczyć, na czym polega praca naukowca, czym się charakteryzuje to trudne, ale bogate życie. Pracujący w Fundacji naukowcy, którzy tworzą Konkurs to fizycy, którzy swoje życie poświęcają rozwojowi świata. Uczestniczą w konferencjach, podróżują po całym świecie w poszukiwaniu możliwości optymalizacji nauczania. Tworzenie doświadczeń i testów do Konkursu to dla nich po prostu wielka przyjemność.