Zaj. logopedyczne

Dzień dobry,

zakończenie roku szkolnego tuż tuż, dlatego już dziś chciałabym bardzo podziękować wszystkim Uczestnikom zajęć logopedycznych, a także Rodzicom, Opiekunom za trud włożony w wykonywanie różnorodnych ćwiczeń.

Życzę pogodnych i pełnych niezapomnianych przygód wakacji!

P.S. Na pożegnanie, zapraszam do zabawy z Panem Języczkiem, który również przygotowuje się do wakacyjnego odpoczynku.

K. O-G

 

Dzień dobry,

dziś zapraszam na ćwiczenia z głoską /r/ w formie układanki wyrazowej.

Powodzenia!

K. O-G

 

Dzień dobry,

wykonaj ćwiczenia oddechowe i aparatu mowy, czytając lub słuchając opowiadania o Piratach.

Miłej zabawy!

K. O-G.

 

Dzień dobry,

zapraszam do wykonania ćwiczeń dotyczących głosek ciszących.

Pozdrawiam

K. O-G

 

Dzień dobry,

przed Wami kolejne matematyczno-logopedyczne wyzwanie. Jednak tym razem w działaniach ukryły się głoski szumiące.

Powodzenia!

K. O-G

 

Dzień dobry,

czy można połączyć ćwiczenia matematyczne z logopedycznymi? Jak najbardziej! Przekonaj się o tym wykonując zadania z głoskami syczącymi.

Pozdrawiam

K. O-G

 

Dzień dobry,

w celu aktywnego rozpoczęcia nie tylko dzisiejszego dnia, ale również całego tygodnia nauki, zachęcam do rozwiązania logopedycznych rebusów. Powstałe wyrazy zawierają głoskę /r/ na początku, w środku i na końcu.

Nagłos:rebus_1,rebus_2,rebus_3,rebus_4,rebus_5.

Śródgłos:rebus_6,rebus_7,rebus_8,rebus_9,rebus_10.

Wygłos:rebus_11,rebus_12,rebus_13,rebus_14,rebus_15.

Udanego główkowania!

K. O-G

 

Dzień dobry,

dzisiejsze krzyżówkowe hasła dotyczą głosek ciszących: /ś/si, ź/zi, ć/ci, dź/dzi/.

Owocnych ćwiczeń.

K. O-G

 

Dzień dobry,

po głoskach szumiących czas na syczące. Czy krzyżówki z wyrazami zawierającymi /s, z, c, dz/ sprawią Ci trudność? Przekonaj się!

Powodzenia!

K. O-G

 

Dzień dobry,

tym razem ćwiczone głoski ukryły się w krzyżówkach! Na początek hasła zawierające /sz/, /ż,rz/, /cz/ oraz //.

Miłego rozwiązywania!

K. O-G

 

Dzień dobry,

sprawdź swoją spostrzegawczość odszukując wyrazy z głoskami /l/, /li/ lub /r/.

Powodzenia!

K. O-G

 

Dzień dobry,

zachęcam do wykonania ćwiczeń buzi i języka w formie bajek logopedycznych. Która z nich będzie Twoją ulubioną?

Pozdrawiam

K. O-G

 

Witam,

na dobry początek tygodnia zachęcam do wykonania ćwiczeń z zakresów koncentracji uwagi i motoryki małej (ćwiczenia manualne).

Życzę miłej zabawy!

K. O-G

 

Dzień dobry,

na zakończenie cyklu wierszyków i rymowanek – głoska /r/. Sprawdź czy ona również lubi się rymować… .

Powodzenia!

K. O-G

 

Dzień dobry,

dzisiejsze rymowanki zawierają głoski /ś, ź, ć, dź/. Podkreśl i powtórz wyrazy, w których występują:

Rymowanki – głoski ciszące

K. O-G

 

Dzień dobry,

rymowanek nigdy za wiele, dlatego zapraszam do powtarzania tych z głoskami /s, z, c, dz/:

Logopedyczne wierszyki i rymowanki

Przyjemnych ćwiczeń!

K. O-G

 

Dzień dobry,

dziś zachęcam do wykonania rymowanych ćwiczeń. Podkreśl i powtórz wszystkie wyrazy z głoskami /sz, ż/rz, cz, dż/:

Logopedyczne wierszyki i rymowanki

K. O-G

 

Dzień dobry,

zapraszam na poświąteczną logopedyczną rozgrzewkę. W tej roli:

Łamańce językowe

Powodzenia!

K. O-G

 

Dzień dobry,

zapraszam do zapoznania się z zestawem ćwiczeń logopedycznych.

Wielkanocne ćwiczenia logopedyczne

Korzystając z okazji, pragnę życzyć zdrowych, pogodnych i spokojnych Świąt Wielkanocnych.

K. O-G

 

Dzień dobry,

w celu przygotowanie aparatu mowy do prawidłowej realizacji głoski „r”, wykonaj poniższe ćwiczenia. Pamiętaj, by powtarzać każdy ruch 4 razy:

  1. Unoszenie szerokiego języka za górne zęby (do wałka dziąsłowego), szerokie otwarcie ust, broda pozostaje nieruchoma.
  2. Dotykanie czubkiem języka ostatnich górnych zębów, szerokie otwarcie ust, broda pozostaje nieruchoma.
  3. Masowanie czubkiem języka podniebienia od przednich zębów w kierunku gardła.
  4. Oblizywanie czubkiem języka górnych zębów (za nimi), szerokie otwarcie ust, broda pozostaje nieruchoma.
  5. Dotykanie czubkiem języka kolejnych górnych zębów, szerokie otwarcie ust, broda pozostaje nieruchoma.
  6. Uderzanie czubkiem języka po wałku dziąsłowym (za górnymi zębami) i jednoczesne powtarzanie głosek – najpierw wolno, następnie coraz szybciej – /t-t-t/, /d-d-d-/, /n-n-n/.
  7. Uderzanie czubkiem języka po wałku dziąsłowym (za górnymi zębami) i jednoczesne powtarzanie sylab – najpierw wolno, następnie coraz szybciej – /le-le-le/, /la-la-la/, /ly-ly-ly/, szerokie otwarcie ust, broda nieruchoma.
  8. Uderzanie czubkiem języka po wałku dziąsłowym (za górnymi zębami) przy jednoczesnym powtarzaniu – najpierw wolno, następnie coraz szybciej – /tdn-tdn-tdn/.
  9. Powtarzanie połączeń: /t-da, t-de, t-dy, t-du, t-do/, /d-da, d-de, d-dy, d-du, d-do/.
  10. Powtarzanie połączeń: /te-de, te-du, te-do, te-da, te-dy/ (czubek języka uderza w wałek dziąsłowy za górnymi zębami.

Głoska r

K. O-G

 

Dzień dobry,

w przypadku niewłaściwej wymowy głosek szeregu syczącego /s, z, c, dz/, warto wykonać poniższe ćwiczenia. Każdy ruch powinno się powtarzać 4 razy.

  1. Zaciskanie warg.
  2. Nakładanie wargi górnej na dolną i dolnej na górną.
  3. Przygryzanie górnymi zębami dolnej wargi oraz dolnymi zębami górnej wargi.
  4. Uśmiechy bez i z pokazywaniem zębów.
  5. Ułożenie szerokiego języka za dolnymi zębami, szerokie otwarcie ust.
  6. Dotykanie czubkiem języka dolnych zębów przy jednoczesnym wymawianiu samogłoski „e”.
  7. Oblizywanie czubkiem języka dolnych zębów po ich wewnętrznej stronie (za zębami), szerokie otwarcie ust.
  8. Dotykanie czubkiem języka poszczególnych dolnych zębów, szerokie otwarcie ust.
  9. Naprzemienne wypychanie czubkiem języka policzków.
  10. Ułożenie szerokiego języka za dolnymi zębami, przymknięcie zębów górnych i dolnych, usta rozciągnięte w uśmiechu, powtarzanie sylab:

/sa, se, so, su, sy,

asa, ese, oso, usu, ysy,

as, es, os, us, ys/

 

/za, ze, zo, zu, zy,

aza, eze, ozo, uzu, yzy/

 

/ca, ce, co, cu, cy,

aca, ece, oco, ucu, ycy,

ac, ec, oc, uc, yc/

 

/dza, dze, dzo, dzu, dzy,

adza, edze, odzo, udzu, ydzy/.

 

W ciągu liter znajdź i wymów wyrazy zawierające głoski /s, z, c, dz/:

alasylabaziarsuwakpadanapisżebroskakanka

plecakzegarpąklizakzębyjajkojęzykkolanocyrkkino

tablicaręcedrzewopaleckoledzyżyto

kukurydzapędzelpomarańczerodzynkijabłko

Powodzenia!

K. O-G

 

Dzień dobry,

poniższe ćwiczenia wspierają przygotowanie aparatu mowy do prawidłowej wymowy głosek szeregu szumiącego /sz, ż/rz, cz, dż/. Każdy ruch powinno się powtarzać 4 razy.

  1. Uniesienie szerokiego języka na wałek dziąsłowy za górnymi zębami, szerokie otwarcie ust, broda pozostaje nieruchoma.
  2. Oblizywanie czubkiem języka wałka dziąsłowego za górnymi zębami, szerokie otwarcie ust, broda pozostaje nieruchoma.
  3. Dotykanie czubkiem języka każdego górnego zęba, szerokie otwarcie ust, broda nieruchoma.
  4. Oblizywanie czubkiem języka górnych zębów (za nimi), szerokie otwarcie ust, broda nieruchoma.
  5. Masowanie czubkiem języka podniebienia od przednich górnych zębów w kierunku gardła.
  6. Mlaskanie (język za zębami, całą powierzchnią przylega do podniebienia).
  7. Kląskanie („przyklejanie” języka do podniebienia).
  8. Wykonywanie na zmianę szerokiego uśmiechu (bez pokazywania zębów) i „rybiego pyszczka” (policzki wciągnięte).
  9. Dokładne naprzemienne wymawianie samogłosek „i”-„u”.
  10. Ułożenie szerokiego języka na wałku dziąsłowym za górnymi zębami, przymknięcie zębów górnych i dolnych, usta ściągnięte w „dzióbek”, powtarzanie sylab:

/sza, sze, szo, szu, szy;

asza, esze, oszo, uszu, yszy;

asz, esz, osz, usz, ysz/

 

/ża, że, żo, żu, ży;

aża, eże, ożo, użu, yży/

 

/cza, cze, czo, czu, czy;

acza, ecze, oczo, uczu, yczy;

acz, ecz, ocz, ucz, ycz/

 

/dża, dże, dżo, dżu, dży;

adża, edże, odżo, udżu, ydży/.

 

Rozwiąż zagadki logopedyczne. Narysuj odpowiedzi do wybranych zagadek:

  1. Czy to w biurku, czy w komodzie

skarbów w niej przybywa co dzień.

  1. Chodzi powoli, ale wytrwale.

Do domu nie musi wracać wcale.

Bo dom swój ma na grzbiecie.

Co to jest już wiecie?

  1. Może być biała, brązowa,

mleczna, gorzka, deserowa.

Pyszne kawałeczki,

dla chłopczyka i dzieweczki.

  1. Słodki, pachnący, zdrowy,

wiśniowy, malinowy.

Bardzo ci smakuje,

chleb nim posmarujesz.

(Źródło zagadek: K. Szoplik: Zabawy i ćwiczenia logopedyczne. Poradnik dla logopedów, nauczycieli i rodziców).

Życzę owocnych ćwiczeń!

K. O-G

 

Dzień dobry,

poniższy zestaw zawiera ćwiczenia usprawniające pracę aparatu artykulacyjnego, a także ćwiczenia oddechowe. Na wykonanie poszczególnych zadań warto przeznaczyć 15 minut dziennie. W celu urozmaicenia działań, każdego dnia można wybierać po 3 ćwiczenia
z poniższych grup powtarzając dany ruch po 4 razy.

Ćwiczenia wspomagające pracę aparatu artykulacyjnego:

  1. naśladowanie cmokania przy ściągniętych wargach
  2. mlaskanie przy rozciągniętych wargach (język znajduje się za zębami)
  3. wymawianie samogłosek przed lustrem – i-u, a następnie a, o, u, e, y, i
  4. wzajemne nakładanie warg na siebie – górnej na dolną oraz dolnej na górną
  5. przygryzanie górnymi zębami dolnej wargi i dolnymi zębami górnej wargi (uwaga – w przypadku, gdy Dziecko nie będzie potrafiło wykonać drugiego ruchu, należy pominąć ćwiczenie)
  6. parskanie
  7. „burczenie” na wargach
  8. uśmiechanie (bez i z pokazywaniem zębów)
  9. unoszenie szerokiego języka za górne zęby (szerokie otwarcie ust)
  10. oblizywanie górnych i dolnych zębów (po wewnętrznej stronie – za zębami, usta otwarte)
  11. oblizywanie językiem podniebienia – od przednich zębów w kierunku gardła
  12. masowanie językiem policzków – prawego i lewego (przy zamkniętych ustach)
  13. nabieranie powietrza do policzków i wypuszczanie go przy wargach ściągniętych w „dzióbek”
  14. kląskanie – przyklejanie całej powierzchni języka do podniebienia
  15. wykonywanie ruchów żucia
  16. ćwiczenia podniebienia miękkiego – głębokie oddychanie – wdech nosem, wydech ustami; oddychanie tylko przez nos lub tylko ustami; energiczna wymowa połączeń głoskowych: ku, gu, ko, go, oko, ogo, uchu, ugu; naśladowanie odgłosów chrapania, ziewania i kaszlu.

Ćwiczenia oddechowe:

  1. nabieranie powietrza nosem, wypuszczanie ustami
  2. dmuchanie (bez użycia słomki) w drobne przedmioty zawieszone na nitkach
  3. dmuchanie (bez użycia słomki) w pocięte paski papieru, piórka, pompony
  4. powtórzenie ćwiczeń z punktów  2 i 3 z wykorzystaniem słomki
  5. dmuchanie w piórka, papierki lub pompony z różnym natężeniem – długo-krótko-długo; słabo-mocno-bardzo mocno.

Ćwiczenia wykonywane w pozycji leżącej:

  1. leżąc na plecach – jedna ręka na żebrach, druga na brzuchu w okolicy pępka, wyczuwanie ruchów żeber i brzucha
  2. spokojny głęboki długi wydech, przy wdechu ruchy żeber na zewnątrz i brzucha ku przodowi
  3. swobodny wdech nosem i ustami – na wydechu liczenie w myślach. Nie należy doprowadzać do pełnego wydechu powietrza z płuc.

Ćwiczenia wykonywane w pozycji stojącej lub siedzącej:

  1. stanie w małym rozkroku – ramiona luźno opuszczone, uniesienie zdecydowanym ruchem w bok do poziomu barków, z jednoczesnym pełnym głębokim wdechem –wydech należy wykonać wymawiając wybraną głoskę na dowolnej wysokości dźwięku
  2. przebieg ćwiczenia podobnie jak wyżej – ruch ramion przodem w górę z wdechem, powolny opad ramion bokiem z wymawianiem wcześniej wybranej głoski,
  3. przy swobodnej postawie – spokojny wdech unosząc ręce w przód przed siebie – na wydechu wolne liczenie lub wypowiadanie dowolnych zdań, np: Dzisiaj jest piękna słoneczna pogoda.
  4. ćwiczenie wdechu – przenoszenie na wdechu przez słomkę drobnych lekkich przedmiotów – piórek, papierków, pomponów
  5. wykonywanie wdechu wykorzystując całą przestrzeń jamy ustnej – wydech przez wąska szczelinę – fffffffffff, wwwww
  6. wykonanie wdechu – napięcie ciała – wykonanie wydechu przy jednoczesnym rozluźnieniu ciała
  7. wypowiadanie na jednym wydechu jednego wyrazu, a za każdym kolejnym dodawanie następnych na wskazaną głoskę, np. kasa-kawa-karma-kalosz-klosz…
  8. wypowiadanie na wydechu krótszych i coraz dłuższych zdań.

Zachęcam do codziennych ćwiczeń.

K. O-G