Dzień dobry,
zakończenie roku szkolnego tuż tuż, dlatego już dziś chciałabym bardzo podziękować wszystkim Uczestnikom zajęć logopedycznych, a także Rodzicom, Opiekunom za trud włożony w wykonywanie różnorodnych ćwiczeń.
Życzę pogodnych i pełnych niezapomnianych przygód wakacji!
P.S. Na pożegnanie, zapraszam do zabawy z Panem Języczkiem, który również przygotowuje się do wakacyjnego odpoczynku.
K. O-G
Dzień dobry,
dziś zapraszam na ćwiczenia z głoską /r/ w formie układanki wyrazowej.
Powodzenia!
K. O-G
Dzień dobry,
wykonaj ćwiczenia oddechowe i aparatu mowy, czytając lub słuchając opowiadania o Piratach.
Miłej zabawy!
K. O-G.
Dzień dobry,
zapraszam do wykonania ćwiczeń dotyczących głosek ciszących.
Pozdrawiam
K. O-G
Dzień dobry,
przed Wami kolejne matematyczno-logopedyczne wyzwanie. Jednak tym razem w działaniach ukryły się głoski szumiące.
Powodzenia!
K. O-G
Dzień dobry,
czy można połączyć ćwiczenia matematyczne z logopedycznymi? Jak najbardziej! Przekonaj się o tym wykonując zadania z głoskami syczącymi.
Pozdrawiam
K. O-G
Dzień dobry,
w celu aktywnego rozpoczęcia nie tylko dzisiejszego dnia, ale również całego tygodnia nauki, zachęcam do rozwiązania logopedycznych rebusów. Powstałe wyrazy zawierają głoskę /r/ na początku, w środku i na końcu.
Nagłos:rebus_1,rebus_2,rebus_3,rebus_4,rebus_5.
Śródgłos:rebus_6,rebus_7,rebus_8,rebus_9,rebus_10.
Wygłos:rebus_11,rebus_12,rebus_13,rebus_14,rebus_15.
Udanego główkowania!
K. O-G
Dzień dobry,
dzisiejsze krzyżówkowe hasła dotyczą głosek ciszących: /ś/si, ź/zi, ć/ci, dź/dzi/.
Owocnych ćwiczeń.
K. O-G
Dzień dobry,
po głoskach szumiących czas na syczące. Czy krzyżówki z wyrazami zawierającymi /s, z, c, dz/ sprawią Ci trudność? Przekonaj się!
Powodzenia!
K. O-G
Dzień dobry,
tym razem ćwiczone głoski ukryły się w krzyżówkach! Na początek hasła zawierające /sz/, /ż,rz/, /cz/ oraz /dż/.
Miłego rozwiązywania!
K. O-G
Dzień dobry,
sprawdź swoją spostrzegawczość odszukując wyrazy z głoskami /l/, /li/ lub /r/.
Powodzenia!
K. O-G
Dzień dobry,
zachęcam do wykonania ćwiczeń buzi i języka w formie bajek logopedycznych. Która z nich będzie Twoją ulubioną?
Pozdrawiam
K. O-G
Witam,
na dobry początek tygodnia zachęcam do wykonania ćwiczeń z zakresów koncentracji uwagi i motoryki małej (ćwiczenia manualne).
Życzę miłej zabawy!
K. O-G
Dzień dobry,
na zakończenie cyklu wierszyków i rymowanek – głoska /r/. Sprawdź czy ona również lubi się rymować… .
Powodzenia!
K. O-G
Dzień dobry,
dzisiejsze rymowanki zawierają głoski /ś, ź, ć, dź/. Podkreśl i powtórz wyrazy, w których występują:
K. O-G
Dzień dobry,
rymowanek nigdy za wiele, dlatego zapraszam do powtarzania tych z głoskami /s, z, c, dz/:
Logopedyczne wierszyki i rymowanki
Przyjemnych ćwiczeń!
K. O-G
Dzień dobry,
dziś zachęcam do wykonania rymowanych ćwiczeń. Podkreśl i powtórz wszystkie wyrazy z głoskami /sz, ż/rz, cz, dż/:
Logopedyczne wierszyki i rymowanki
K. O-G
Dzień dobry,
zapraszam na poświąteczną logopedyczną rozgrzewkę. W tej roli:
Powodzenia!
K. O-G
Dzień dobry,
zapraszam do zapoznania się z zestawem ćwiczeń logopedycznych.
Wielkanocne ćwiczenia logopedyczne
Korzystając z okazji, pragnę życzyć zdrowych, pogodnych i spokojnych Świąt Wielkanocnych.
K. O-G
Dzień dobry,
w celu przygotowanie aparatu mowy do prawidłowej realizacji głoski „r”, wykonaj poniższe ćwiczenia. Pamiętaj, by powtarzać każdy ruch 4 razy:
- Unoszenie szerokiego języka za górne zęby (do wałka dziąsłowego), szerokie otwarcie ust, broda pozostaje nieruchoma.
- Dotykanie czubkiem języka ostatnich górnych zębów, szerokie otwarcie ust, broda pozostaje nieruchoma.
- Masowanie czubkiem języka podniebienia od przednich zębów w kierunku gardła.
- Oblizywanie czubkiem języka górnych zębów (za nimi), szerokie otwarcie ust, broda pozostaje nieruchoma.
- Dotykanie czubkiem języka kolejnych górnych zębów, szerokie otwarcie ust, broda pozostaje nieruchoma.
- Uderzanie czubkiem języka po wałku dziąsłowym (za górnymi zębami) i jednoczesne powtarzanie głosek – najpierw wolno, następnie coraz szybciej – /t-t-t/, /d-d-d-/, /n-n-n/.
- Uderzanie czubkiem języka po wałku dziąsłowym (za górnymi zębami) i jednoczesne powtarzanie sylab – najpierw wolno, następnie coraz szybciej – /le-le-le/, /la-la-la/, /ly-ly-ly/, szerokie otwarcie ust, broda nieruchoma.
- Uderzanie czubkiem języka po wałku dziąsłowym (za górnymi zębami) przy jednoczesnym powtarzaniu – najpierw wolno, następnie coraz szybciej – /tdn-tdn-tdn/.
- Powtarzanie połączeń: /t-da, t-de, t-dy, t-du, t-do/, /d-da, d-de, d-dy, d-du, d-do/.
- Powtarzanie połączeń: /te-de, te-du, te-do, te-da, te-dy/ (czubek języka uderza w wałek dziąsłowy za górnymi zębami.
K. O-G
Dzień dobry,
w przypadku niewłaściwej wymowy głosek szeregu syczącego /s, z, c, dz/, warto wykonać poniższe ćwiczenia. Każdy ruch powinno się powtarzać 4 razy.
- Zaciskanie warg.
- Nakładanie wargi górnej na dolną i dolnej na górną.
- Przygryzanie górnymi zębami dolnej wargi oraz dolnymi zębami górnej wargi.
- Uśmiechy bez i z pokazywaniem zębów.
- Ułożenie szerokiego języka za dolnymi zębami, szerokie otwarcie ust.
- Dotykanie czubkiem języka dolnych zębów przy jednoczesnym wymawianiu samogłoski „e”.
- Oblizywanie czubkiem języka dolnych zębów po ich wewnętrznej stronie (za zębami), szerokie otwarcie ust.
- Dotykanie czubkiem języka poszczególnych dolnych zębów, szerokie otwarcie ust.
- Naprzemienne wypychanie czubkiem języka policzków.
- Ułożenie szerokiego języka za dolnymi zębami, przymknięcie zębów górnych i dolnych, usta rozciągnięte w uśmiechu, powtarzanie sylab:
/sa, se, so, su, sy,
asa, ese, oso, usu, ysy,
as, es, os, us, ys/
/za, ze, zo, zu, zy,
aza, eze, ozo, uzu, yzy/
/ca, ce, co, cu, cy,
aca, ece, oco, ucu, ycy,
ac, ec, oc, uc, yc/
/dza, dze, dzo, dzu, dzy,
adza, edze, odzo, udzu, ydzy/.
W ciągu liter znajdź i wymów wyrazy zawierające głoski /s, z, c, dz/:
alasylabaziarsuwakpadanapisżebroskakanka
plecakzegarpąklizakzębyjajkojęzykkolanocyrkkino
tablicaręcedrzewopaleckoledzyżyto
kukurydzapędzelpomarańczerodzynkijabłko
Powodzenia!
K. O-G
Dzień dobry,
poniższe ćwiczenia wspierają przygotowanie aparatu mowy do prawidłowej wymowy głosek szeregu szumiącego /sz, ż/rz, cz, dż/. Każdy ruch powinno się powtarzać 4 razy.
- Uniesienie szerokiego języka na wałek dziąsłowy za górnymi zębami, szerokie otwarcie ust, broda pozostaje nieruchoma.
- Oblizywanie czubkiem języka wałka dziąsłowego za górnymi zębami, szerokie otwarcie ust, broda pozostaje nieruchoma.
- Dotykanie czubkiem języka każdego górnego zęba, szerokie otwarcie ust, broda nieruchoma.
- Oblizywanie czubkiem języka górnych zębów (za nimi), szerokie otwarcie ust, broda nieruchoma.
- Masowanie czubkiem języka podniebienia od przednich górnych zębów w kierunku gardła.
- Mlaskanie (język za zębami, całą powierzchnią przylega do podniebienia).
- Kląskanie („przyklejanie” języka do podniebienia).
- Wykonywanie na zmianę szerokiego uśmiechu (bez pokazywania zębów) i „rybiego pyszczka” (policzki wciągnięte).
- Dokładne naprzemienne wymawianie samogłosek „i”-„u”.
- Ułożenie szerokiego języka na wałku dziąsłowym za górnymi zębami, przymknięcie zębów górnych i dolnych, usta ściągnięte w „dzióbek”, powtarzanie sylab:
/sza, sze, szo, szu, szy;
asza, esze, oszo, uszu, yszy;
asz, esz, osz, usz, ysz/
/ża, że, żo, żu, ży;
aża, eże, ożo, użu, yży/
/cza, cze, czo, czu, czy;
acza, ecze, oczo, uczu, yczy;
acz, ecz, ocz, ucz, ycz/
/dża, dże, dżo, dżu, dży;
adża, edże, odżo, udżu, ydży/.
Rozwiąż zagadki logopedyczne. Narysuj odpowiedzi do wybranych zagadek:
- Czy to w biurku, czy w komodzie
skarbów w niej przybywa co dzień.
- Chodzi powoli, ale wytrwale.
Do domu nie musi wracać wcale.
Bo dom swój ma na grzbiecie.
Co to jest już wiecie?
- Może być biała, brązowa,
mleczna, gorzka, deserowa.
Pyszne kawałeczki,
dla chłopczyka i dzieweczki.
- Słodki, pachnący, zdrowy,
wiśniowy, malinowy.
Bardzo ci smakuje,
chleb nim posmarujesz.
(Źródło zagadek: K. Szoplik: Zabawy i ćwiczenia logopedyczne. Poradnik dla logopedów, nauczycieli i rodziców).
Życzę owocnych ćwiczeń!
K. O-G
Dzień dobry,
poniższy zestaw zawiera ćwiczenia usprawniające pracę aparatu artykulacyjnego, a także ćwiczenia oddechowe. Na wykonanie poszczególnych zadań warto przeznaczyć 15 minut dziennie. W celu urozmaicenia działań, każdego dnia można wybierać po 3 ćwiczenia
z poniższych grup powtarzając dany ruch po 4 razy.
Ćwiczenia wspomagające pracę aparatu artykulacyjnego:
- naśladowanie cmokania przy ściągniętych wargach
- mlaskanie przy rozciągniętych wargach (język znajduje się za zębami)
- wymawianie samogłosek przed lustrem – i-u, a następnie a, o, u, e, y, i
- wzajemne nakładanie warg na siebie – górnej na dolną oraz dolnej na górną
- przygryzanie górnymi zębami dolnej wargi i dolnymi zębami górnej wargi (uwaga – w przypadku, gdy Dziecko nie będzie potrafiło wykonać drugiego ruchu, należy pominąć ćwiczenie)
- parskanie
- „burczenie” na wargach
- uśmiechanie (bez i z pokazywaniem zębów)
- unoszenie szerokiego języka za górne zęby (szerokie otwarcie ust)
- oblizywanie górnych i dolnych zębów (po wewnętrznej stronie – za zębami, usta otwarte)
- oblizywanie językiem podniebienia – od przednich zębów w kierunku gardła
- masowanie językiem policzków – prawego i lewego (przy zamkniętych ustach)
- nabieranie powietrza do policzków i wypuszczanie go przy wargach ściągniętych w „dzióbek”
- kląskanie – przyklejanie całej powierzchni języka do podniebienia
- wykonywanie ruchów żucia
- ćwiczenia podniebienia miękkiego – głębokie oddychanie – wdech nosem, wydech ustami; oddychanie tylko przez nos lub tylko ustami; energiczna wymowa połączeń głoskowych: ku, gu, ko, go, oko, ogo, uchu, ugu; naśladowanie odgłosów chrapania, ziewania i kaszlu.
Ćwiczenia oddechowe:
- nabieranie powietrza nosem, wypuszczanie ustami
- dmuchanie (bez użycia słomki) w drobne przedmioty zawieszone na nitkach
- dmuchanie (bez użycia słomki) w pocięte paski papieru, piórka, pompony
- powtórzenie ćwiczeń z punktów 2 i 3 z wykorzystaniem słomki
- dmuchanie w piórka, papierki lub pompony z różnym natężeniem – długo-krótko-długo; słabo-mocno-bardzo mocno.
Ćwiczenia wykonywane w pozycji leżącej:
- leżąc na plecach – jedna ręka na żebrach, druga na brzuchu w okolicy pępka, wyczuwanie ruchów żeber i brzucha
- spokojny głęboki długi wydech, przy wdechu ruchy żeber na zewnątrz i brzucha ku przodowi
- swobodny wdech nosem i ustami – na wydechu liczenie w myślach. Nie należy doprowadzać do pełnego wydechu powietrza z płuc.
Ćwiczenia wykonywane w pozycji stojącej lub siedzącej:
- stanie w małym rozkroku – ramiona luźno opuszczone, uniesienie zdecydowanym ruchem w bok do poziomu barków, z jednoczesnym pełnym głębokim wdechem –wydech należy wykonać wymawiając wybraną głoskę na dowolnej wysokości dźwięku
- przebieg ćwiczenia podobnie jak wyżej – ruch ramion przodem w górę z wdechem, powolny opad ramion bokiem z wymawianiem wcześniej wybranej głoski,
- przy swobodnej postawie – spokojny wdech unosząc ręce w przód przed siebie – na wydechu wolne liczenie lub wypowiadanie dowolnych zdań, np: Dzisiaj jest piękna słoneczna pogoda.
- ćwiczenie wdechu – przenoszenie na wdechu przez słomkę drobnych lekkich przedmiotów – piórek, papierków, pomponów
- wykonywanie wdechu wykorzystując całą przestrzeń jamy ustnej – wydech przez wąska szczelinę – fffffffffff, wwwww
- wykonanie wdechu – napięcie ciała – wykonanie wydechu przy jednoczesnym rozluźnieniu ciała
- wypowiadanie na jednym wydechu jednego wyrazu, a za każdym kolejnym dodawanie następnych na wskazaną głoskę, np. kasa-kawa-karma-kalosz-klosz…
- wypowiadanie na wydechu krótszych i coraz dłuższych zdań.
Zachęcam do codziennych ćwiczeń.
K. O-G