Oznacza złe liczenie, problemy z liczeniem.
Objawy:
- nieumiejętność rozumienia charakteru liczb;
- zaburzenie zdolności wykonywania działań: zarówno na piśmie, jak i obliczeń pamięciowych;
- rozumowanie matematyczne na niskim poziomie;
- liczenie na palcach, nawet w przypadku prostych operacji;
- trudności z zapisywaniem i czytaniem cyfr, liczb i innych symboli matematycznych;
- trudności z odejmowaniem i dodawaniem w przypadku operacji przekraczających próg dziesiątkowy;
- problem z liczeniem ilości przedmiotów;
- nieumiejętność posługiwania się pojęciem czasu;
- problem ze zrozumieniem i używaniem jednostek miar;
- brak umiejętności opanowania zasad wykonywania działań matematycznych;
- trudności w posługiwaniu się pieniędzmi;
- zaburzenia orientacji przestrzennej.
Ważne!!!
Aby rozpoznać dyskalkulię, musisz udać się ze swoją pociechą do poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Rady dla rodziców:
Bądź życzliwym, pogodnym, cierpliwym przewodnikiem i towarzyszem swego dziecka w jego sukcesach i kłopotach szkolnych. Staraj się zrozumieć swoje dziecko: jego potrzeby, możliwości i ograniczenia. Spróbuj jak najwcześniej zaobserwować, czy Twoje dziecko ma trudności, na czym one polegają i co może być ich przyczyną – wyjaśnij swoje wątpliwości, omów spostrzeżenia na drodze konsultacji z psychologiem, logopedą, pedagogiem i w razie potrzeby z lekarzem. Spróbuj pomóc swojemu dziecku – zaobserwuj w czasie codziennej pracy z dzieckiem co jest najskuteczniejsze dla przezwyciężenia jego trudności: w razie potrzeby skorzystaj z fachowej pomocy. Chwal i nagradzaj swoje dziecko nie tyle za efekty pracy, co za włożony w nią wysiłek oraz spraw, aby praca z dzieckiem stała się waszą wspólną przyjemnością. Dziecko powinno się czuć kochane niezależnie od osiągnięć szkolnych.
Trudności w nauce matematyki nie przechodzą same, wymagana jest systematyczna praca. Dzieci mające trudności w nauce matematyki powinny korzystać również z zajęć korekcyjno-kompensacyjnych np. na terenie szkoły. Bardzo ważna jest też współpraca między dzieckiem – rodzicem – nauczycielem – terapeutą.
Do najpopularniejszych ćwiczeń w terapii dyskalkulii należą:
- labirynty,
- rebusy,
- leniwe ósemki,
- odwzorowywanie figur geometrycznych,
- równoczesne pisanie prawą i lewą ręką,
- budowanie grafik przestrzennych,
- wyszukiwanie ukrytych liczb, symboli na ilustracjach,
- porządkowanie według poleceń słuchowych,
- wykreślanki, itp..
Opracowała: E. Skotnica