Pedagogizacja rodziców

Dyskalkulia

 Oznacza złe liczenie, problemy z liczeniem.

 Objawy:

  • nieumiejętność rozumienia charakteru liczb;
  • zaburzenie zdolności wykonywania działań: zarówno na piśmie, jak i obliczeń pamięciowych;
  • rozumowanie matematyczne na niskim poziomie;
  • liczenie na palcach, nawet w przypadku prostych operacji;
  • trudności z zapisywaniem i czytaniem cyfr, liczb i innych symboli matematycznych;
  • trudności z odejmowaniem i dodawaniem w przypadku operacji przekraczających próg dziesiątkowy;
  • problem z liczeniem ilości przedmiotów;
  • nieumiejętność posługiwania się pojęciem czasu;
  • problem ze zrozumieniem i używaniem jednostek miar;
  • brak umiejętności opanowania zasad wykonywania działań matematycznych;
  • trudności w posługiwaniu się pieniędzmi;
  • zaburzenia orientacji przestrzennej.

Ważne!!!

Aby rozpoznać dyskalkulię, musisz udać się ze swoją pociechą do poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Rady dla rodziców:

Bądź życzliwym, pogodnym, cierpliwym przewodnikiem i towarzyszem swego dziecka w jego sukcesach i kłopotach szkolnych. Staraj się zrozumieć swoje dziecko: jego potrzeby, możliwości i ograniczenia. Spróbuj jak najwcześniej zaobserwować, czy Twoje dziecko ma trudności, na czym one polegają i co może być ich przyczyną – wyjaśnij swoje wątpliwości, omów spostrzeżenia na drodze konsultacji z psychologiem, logopedą, pedagogiem i w razie potrzeby  z lekarzem. Spróbuj pomóc swojemu dziecku – zaobserwuj w czasie codziennej pracy  z dzieckiem co jest najskuteczniejsze dla przezwyciężenia jego trudności: w razie potrzeby skorzystaj z fachowej pomocy. Chwal i nagradzaj swoje dziecko nie tyle za efekty pracy, co za włożony w nią wysiłek oraz spraw, aby praca z dzieckiem stała się waszą wspólną przyjemnością. Dziecko powinno się czuć kochane niezależnie od osiągnięć szkolnych.

Trudności w nauce matematyki nie przechodzą same, wymagana jest systematyczna praca. Dzieci mające trudności w nauce matematyki powinny korzystać również z zajęć korekcyjno-kompensacyjnych np. na terenie szkoły. Bardzo ważna jest też współpraca między dzieckiem – rodzicem – nauczycielem – terapeutą.

Do najpopularniejszych ćwiczeń w terapii dyskalkulii należą:

  1. labirynty,
  2. rebusy,
  3. leniwe ósemki,
  4. odwzorowywanie figur geometrycznych,
  5. równoczesne pisanie prawą i lewą ręką,
  6. budowanie grafik przestrzennych,
  7. wyszukiwanie ukrytych liczb, symboli na ilustracjach,
  8. porządkowanie według poleceń słuchowych,
  9. wykreślanki, itp..

Opracowała: E. Skotnica