Flying words

Po 2 latach współpracy, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Książąt Pszczyńskich w Pszczynie zakończyła realizację projektu Flying Words. Szkoły, z którymi współpracowała placówka znajdują się w Palencii, Cantabrii (Hiszpania) oraz Węgrzech i Bułgarii. Wśród głównych celów projektu były włączenie i integracja zespołu uczniowskiego, promocja szkoły, nowe metody i innowacyjność w pracy, nauka tolerancji oraz współpracy na poziomie europejskim zarówno pomiędzy uczniami, jak i nauczycielami. Troje nauczycieli naszej szkoły zorganizowało również szkolenie w języku angielskim dotyczące użycia ICT w edukacji i placówce dla pozostałych nauczycieli z zagranicy. Oprócz warsztatów w Hiszpanii i Bułgarii, gościliśmy również wszystkich uczestników w Pszczynie. Głównymi produktami końcowymi projektu są opowiadania z bohaterami każdego z krajów, microstory- mini- opowiadanie oraz tzw. Infinite story- opowieść w formie składanej książki połączonej z wideo. Każdy z produktów został przygotowany przez uczniów klas naszej szkoły w języku polskim i angielskim. Dla młodzieży projekt był świetną okazją ćwiczenia języka angielskiego. Dla nauczycieli- postawił wysokie wymagania zarówno językowe, jak i cyfrowe. Jednak co dał nam projekt?

Podsumowanie kilku z nauczycieli, którzy pracowali nad projektem:

„ Projekt Erasmus+ „Flying words”, w którym miałam okazję uczestniczyć, z pewnością poszerzył moje horyzonty. Współpraca ze szkołami z innych państw nad jedną rzeczą pokazała, że mimo odległości można wspólnie zrobić coś ciekawego i zainteresować tym uczniów. Wymiana doświadczeń szkolnych pozwoliła na dostrzeżenie, że można inaczej coś zrobić, popatrzeć z innego punktu widzenia także na własną szkołę. Polecam wszystkim takie doświadczenie, które pozostaje – mam nadzieję – na całe życie.”

„ Projekt spowodował chęć nowych wyzwań i zdobywania nowych doświadczeń. Dodał mi również pewności siebie i pozwolił szlifować angielski.
Dzięki niemu poznałam nowe metody pracy z młodzieżą. Pozwolił mi poznać pracę szkół w innych krajach.
Jako szkoła mieliśmy się też możliwość pokazania na forum międzynarodowym i przekazania naszych doświadczeń i sposobów pracy z dziećmi.”

„Udział w programie pozwolił mi rozwijać umiejętności językowe. Dał szansę poznania wielu ciekawych ludzi z różnych zakątków Europy, poznania ich obyczajów, kultury. Program wzmocnił współpracę nauczycieli klas młodszych z nauczycielami klas starszych., co zaprocentowało w pracy.”

Stanowi to chyba najlepsze podsumowanie działań i projektu Erasmus +.

****************************************************************

Projekt „Flying words” to działanie w ramach programu Erasmus+ w Szkole Podstawowej nr 1 im.Książąt Pszczyńskich w Pszczynie. Po pierwszym listopadowym szkoleniu w Hiszpanii, odbyło się kolejne, w bułgarskiej szkole w miejscowości Berkovista. Na to spotkanie każda ze szkół przygotowała prezentację na temat pierwszego etapu wykonania cyforwej książki. W naszej szkole udział w jej tworzeniu brały dwie klasy siódme oraz jedna szósta wraz ze swoimi wychowawcami.

Celem projektu jest stworzenie cyfrowej książki  w każdym kraju partnerskim, która ma ten sam początek, ale różny ciąg dalszy- ma przekazać uniwersalne wartości  i promować międzykulturowość oraz rozwój kompetencji cyfrowych , artystycznych i językowych.

Podczas pobytu w szkole w Bułgarii nauczycielki poznały jak funkcjonuje tamtejsza szkoła, oraz podsumowały dotychczasowe osiągnięcia naszych uczniów na tym etapie projektu.   Wzięły również udział w szkoleniu, przedstawiającym kolejny etap tzw. „Microtelling”- tworzenia cyfrowej opowieści. Poza pracą nad kolejnymi zadaniami nauczycielki miały także okazję zapoznać się z tradycjami bułgarskimi, pozwiedzać okolicę oraz doświadczyć kultury tamtejszego regionu.

Wraz z pozostałymi uczestnikami zapoznały się z kolejnymi zadaniami. Tym razem uczniów  czeka napisanie historyjki. Podsumowanie kolejnego etapu bedzie miało miejsce w Pszczynie, w październiku 2019 roku, gdzie będziemy gościć przedstawicieli szkół biorących udział w projekcie.

W projekcie polskiej szkoły  w roku szkolnym 2019/2020 udział biorą 3 klasy- dwie ósme i jedna trzecia, które realizują zadania przekazywane przez ich przeszkolonych wychowawców w ramach metody „Microtales”- tworzenie historii na podstawie słów kluczy i dodatkowych elementów wspólnych dla każdego kraju.

Wizyta dziewięciu nauczycieli z krajów partnerskich w Pszczynie trwała 6 dni. Podczas niej wychowawcy klas realizujących projekt zostali przeszkoleni do kolejnego etapu tworzenia historii i końcowej opowieści. Nauczyciele szkoły przygotowali również szkolenie: ICT w SP1. Świetną znajomością jednego z programów mogli wykazać się uczniowie klasy ósmej, którzy przygotowali zadania w języku angielskim dla gości.

Dla obcokrajowców była to również okazja do poznania Pszczyny i jej okolic.

Praca nad produktami projektu kontynuowała była pomimo sytuacji związanej z pandemią. Uczniowie wykonywali rysunki do historyjki, a także Infinite Story, które następnie skanowali nauczycielom. Dzięki ich pracy powstał komiks, dziennik projektu, a także opowiadanie- wszystko w 2 wersjach językowych.

Komiks

Prace uczniów:

Flying Words- project diary

STORY- Polish and English

Dziękuję uczniom 3a, 8a i 8c oraz 8b za pracę nad projektem! Podziękowania również dla p. Ewy, p. Joli M., p. Asi, p. Joli P., p. Moniki oraz p. Zuzanny!

Koordynator: Edyta Walkowiak