Współpraca z UŚ

„Fizyka Lema: wczoraj Fiction, dzisiaj Science”

9 grudnia uczniowie naszej szkoły brali udział w wydarzeniu:  „Fizyka Lema: wczoraj Fiction, dzisiaj Science”  zorganizowanym przez Instytut Fizyki Uniwersytetu Śląskiego oraz katowicki oddział Polskiego Towarzystwa Fizycznego z okazji trwającego obecnie Roku Lema. Wydarzenie transmitowane było online poprzez kanał YouTube telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Konferencja adresowana była do osób zainteresowanych zagadnieniami związanymi z fantastyką naukową i fizyką, a wykłady zainteresowały uczniów, chcących rozwijać swoją wiedzę w tym zakresie. Wykłady fizyków Uniwersytetu Śląskiego dotyczyły twórczości Stanisława Lema oraz najnowszych badań naukowych z fizyki i nauk pokrewnych realizowanych w Instytucie Fizyki UŚ, w Polsce
i na świecie.

Wizyty na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych
(Udział w interdyscyplinarnych wykładach dla szkół „Nauka Wokół Nas”. Wykłady z
pokazami doświadczeń organizowane były w ramach projektu Akcja Popularyzacja na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Śląskiego. Cykl wykładów obejmował fizykę, chemię i naukę o materiałach)

W drugiej połowie września uczniowie klas 8A, 8C, 8D, 7E, 7D wzięli udział
w wykładach z fizyki na auli Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Na zajęciach naukowcy z Instytutu Fizyki przeprowadzili eksperymenty, które były dopasowane do wieku uczniów szkoły podstawowej i nie wymagały wcześniejszej znajomości dziedziny, której dotyczyły. Dowiedzieliśmy się, jak prawa fizyki działają w rzeczywistości. Oryginalne aranżacje eksperymentów nie tylko zaskoczyły nas wszystkich, ale i  pozwoliły na głębokie zrozumienie pojęć, zasad i praw fizyki.

Tematy omawiane na zajęciach poruszały zagadnienia bezcennej energii oraz fal.
Dowiedzieliśmy się, że już od starożytności ludzkość starała się wykonywać prace przy użyciu jak najmniejszej siły i zużywanej energii. Zobaczyliśmy eksperymenty, które przybliżyły nam to zagadnienie, m.in. konstrukcje huśtawek, katapult, łuków oraz kusz, a nawet domino!
Drugi wykład dotyczył zjawiska fal. Zrozumieliśmy, że fale są wokół nas. Jesteśmy w nich zanurzeni, choć nie uświadamiamy sobie ich obecności. Dzięki falom surfujemy, ale też widzimy, słyszymy, czujemy, rozmawiamy przez telefon czy badamy odległe zakątki kosmosu.

Wizyta w Instytucie Fizyki była niezwykle interesująca i pouczająca. Oby takich lekcji było więcej 🙂

Zajęcia z języka chińskiego

Od marca do maja uczniowie wszystkich klas 6-8 uczestniczyli w warsztatach kulturowo-językowych związanych z językiem chińskim zorganizowanych dzięki współpracy naszej szkoły z Uniwersytetem Śląskim.

Podczas warsztatów uczniowie poznali chiński alfabet, a także mieli okazję sprawdzić się w konwersacji w języku chińskim. Była to również „egzotyczna” odskocznia od tradycyjnych zajęć, ale i możliwość poznania elementów zupełnie nieznanego języka. Na kolejny rok szkolny możliwe jest uruchomienie regularnych zajęć języka chińskiego. Dziękujemy Centrum Języka i Kultury Chińskiej (http://www.fil.us.edu.pl/centra-badawcze-2/centrum-jezyka-i-kultury-chinskiej/?fbclid=IwAR3JAKt0NKivBUQt-RBHsKlZUJVBTUoVd6lY0Cq5wnPrtTcXS-vuKRV94aU)  za organizację spotkań z Chunyue, Shengmiao, Haoyue oraz panią Agatą


Kształcenie dla Przyszłości- warsztaty dla uczniów

Dzięki współpracy z Uniwersytetem Śląskim, duża grupa naszych uczniów mogła uczestniczyć w darmowych warsztatach prowadzonych przez wykładowców uczelni. Warsztaty obejmowały 6 tematów z biologii, techniki, informatyki i matematyki.

26 marca 2021 odbył się kolejny wykład z matematyki. Tym razem poprowadziła go pani dr Anna Brzeska a postawione na początku pytanie brzmiało: „Jak grać, żeby wygrać?”. W trakcie wykładu zostały zaprezentowane najbardziej typowe techniki wyznaczania strategii optymalnych. Na początku uczniowie zobaczyli na czym polega „Paradoks Newcomba”, w którym przewiduje się ruchy gracza. Czym kierować się, aby podjąć strategię, która pozwoli nam otrzymać oczekiwaną nagrodę? Jedni są skłonni do podejmowania racjonalnych decyzji. Wygrana może będzie mniejsza, ale bardziej pewna. Inni podejmą tzw. pełną zaufania decyzję, która ma ich zaprowadzić do większej wygranej. Drugim przykładem doboru odpowiedniej strategii do okoliczności był tzw. „Dylemat więźnia”. Uczniowie zobaczyli jakie opcje mogą pojawić się na przesłuchaniu, i która strategia jest dominująca. Zapoznali się również z równowagą Nasha i na czym ona polega. Przytoczone na wykładzie przykłady, to tylko niektóre z możliwych. Temat nie został wyczerpany, dlatego uczniowie z chęcią skorzystaliby z możliwości posłuchania o kolejnych przykładach i z niecierpliwością czekają na drugą część tego wykładu.

10 marca 2021 roku uczniowie klas siódmych i ósmych uczestniczyły w niecodziennych zajęciach z matematyki. Wspólnie z panem dr Łukaszem Dawidowskim z Uniwersytetu Śląskiego uczniowie próbowali odpowiedzieć na pytanie „Czy proste równoległe mogą się przecinać?”. Od początku wykładu dzieci bardzo się zaangażowały i chętnie odpowiadały na pytania, ale również same je zadawały. Pierwszym pytaniem, na które musiały odpowiedzieć to pytanie: „Co to są proste równoległe?”. Kolejne pytania dotyczyły aksjomatów geometrii euklidesowej oraz tego czy zawsze są one spełnione.

Uczniowie poznali geometrię nieeuklidesową, w której nie działa ostatni z aksjomatów. Ten system geometryczny został zbudowany przez matematyków Mikołaja Łobaczewskiego i Jánosa Bolyai. Okazało się wtedy, że odpowiedź na początkowe pytanie nie zawsze jest twierdząca.

W dniu 5 marca klasa 7A miała niecodzienną lekcję biologii. Zajęcia poprowadził zaproszony gość prof. dr hab. Robert Musioł, pracownik Uniwersytetu Śląskiego. Spotkanie odbyło się na miarę naszych czasów, czyli on-line. Temat wykładu Pana profesora brzmiał “Skąd się biorą leki”. Uczniowie dowiedzieli się jak wyglądały pierwsze substancje, które pomagały ludziom w utrzymaniu zdrowia już kilka tysięcy lat temu, jak doszło do powstania pierwszych leków i jak powstają – a właściwie jak projektuje się współczesne leki. Wykład zakończył się pytaniami i jak można było się spodziewać, padło pytanie na czasie, czyli o szczepionkę przeciwko COVID. Pan profesor szczegółowo opowiedział o etapach tworzenia szczepionek i procesie ich wprowadzania na rynek. Gdyby czas pozwolił wykład trwałby dłużej, ale liczymy na kolejną wizytę profesora z równie interesującym tematem.


Uniwersytet Śląski Dzieci – https://dzieci.us.edu.pl/

Darmowe wykłady dla dzieci i rodziców:

https://dzieci.us.edu.pl/wiadomosci/uniwersytet-slaski-dzieci-zaprasza-na-wyklady-i-zajecia-otwarte-dla-dzieci-i-mlodziezy-or

Inne zajęcia dla dzieci i młodzieży:

Astronomia Online – płatne zajęcia cykliczne dla dzieci 8-15 lat: https://dzieci.us.edu.pl/wiadomosci/uniwersytet-slaski-dzieci-zaprasza-na-wyklady-i-zajecia-otwarte-dla-dzieci-i-mlodziezy-or

Kocham kino!- płatne zajęcia grupy twórczej dla dzieci 8-15 lat: https://dzieci.us.edu.pl/wiadomosci/kocham-kino-online-rekrutacja-rozpoczeta