CIĄG DALSZY MOBILNOŚCI W SP1 W PSZCZYNIE
Nadszedł czas na drugą część wyjazdową projektu „Włączenie, języki obce
i innowacje” , który jest współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+ (https://erasmusplus.org.pl/)
Po majowym wyjeździe grupy uczniów do dwóch szkół włoskich, na okres wakacji zaplanowano szkolenia zagraniczne dla nauczycieli. 14 z nich wzięło udział w tygodniowych warsztatach we Francji oraz na Malcie. Pierwszą grupą byli nauczyciele pracujących z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Szkolenie „Wyzwania edukacji włączającej” omawiało jak połączyć pracę ucznia zdolnego z uczniem słabszym, jak zarządzać zespołem klasowym aby każde dziecko zyskało jak najwięcej
i jak stawiać cele uczniom, aby były realne do osiągnięcia. Druga grupa to nauczyciele języka angielskiego. Uczestniczyli oni w warsztatach „Spice Up Your Teaching Ideas”- kursie metodycznym prowadzonym przez Brytyjkę, w którym tworzono wiele praktycznych i atrakcyjnych ćwiczeń językowych dla uczniów. Trzecią grupą byli nauczyciele regularnie zaangażowani w pracę z obcokrajowcami w naszej szkole (uczniowie i nauczyciele z zagranicy przyjeżdzający na wymiany i obserwację pracy); uczestniczyli oni w intensywnym kursie języka angielskiego w grupach międzynarodowych. Pozwoli to podnieść ich umiejętności komunikacyjne, które już przed wyjazdem ćwiczyli na kursach językowych. Ostatnią grupą byli nauczyciele wprowadzający na każdym szczeblu innowacje w szkole i uczący nowoczesnymi technikami. Swoją wiedzę po kursie ” Integrating Creativity and Innovation into Teaching” podzielą się z resztą nauczycieli, którzy poznają nowe techniki nauczania z elementami ICT. Organizatorami szkoleń było Europass Teaching Academy, Anatolia Education oraz Executive Training Institute. Wszystkie szkolenia nauczycieli odpowiadają na zapotrzebowania naszej szkoły, ale również na łączenie ich wraz z potrzebami uczniów. Mijający rok szkolny był kolejnym, w którym bardzo intensywnie kontynuowaliśmy pracę międzynarodową z aktywnym udziałem uczniów i nauczycieli. Dzięki temu mamy bardzo dobrze zmotywowanych uczniów do nauki języków ale i do pracy w dwóch językach obcych jednocześnie. Obserwacja efektów ich pracy daje „napęd” innym uczniom, ale i nam-nauczycielom. Pozwala to na różne, wdrażane przez nauczycieli innowacje pracy z uczniem, zarówno dwujęzyczne jak
i międzyprzedmiotowe. Dzięki projektom unijnym, ponownie udało nam się wrócić do wyjazdów zagranicznych młodzieży, a już około 70 % nauczycieli naszej szkoły wyjechało na przynajmniej jedno szkolenie zagraniczne. Za wsparcie i pomoc
w realizacji projektów dziękujemy Gminie Pszczyna, Referatowi Promocji Urzędu Miejskiego w Pszczynie, pracownikom Pszczyńskiego Zarządu Edukacji, Agencji Rozwoju i Promocji Ziemi Pszczyńskiej oraz wszystkim pracownikom naszej szkoły.
Wyjazd do Włoch
Za nami pierwszy, po kilkuletniej przerwie, wyjazd naszej młodzieży w ramach mobilności uczniowskich programu Erasmus, który został sfinansowany z przyznanych przez ten program środków.
Pomiędzy 6 a 11 maja 12 uczniów z klas IV- VIII spędziło czas we Włoszech. Ponieważ nasz projekt realizuje cele związane z innowacyjnością a także nauczaniem języków obcych, główne działania skupiły się na tych tematach.
Po długiej piątkowej podróży z lotniska we Wrocławiu dolecieliśmy do Neapolu. Kolejny dzień rozpoczęliśmy od żywej lekcji historii – zwiedzania Pompei. Udało nam się zobaczyć amfiteatr, „foro” – czyli główną część miasta wraz z willami, ogrodami czy wystawami. Największe jednak wrażenie robił widok na położonego tuż nad ruinami miasta Wezuwiusza. Pomimo kilku godzin spędzonych w Pompejach, zobaczyliśmy zaledwie część ogromnego miasta, zniszczonego w 79 r. n.e. I tutaj rozpoczął się żywy kontakt zarówno z językiem włoskim jak i angielskim. Drugi dzień to poznanie okolic- nadmorskiego miasta, które jest stolicą drzewek cytrynowych- Sorrento. Nie dało się oczywiście uniknąć pierwszych styczności z morzem…Popołudnie to już spotkania
z włoskimi nauczycielami. Kolejne dni spędziliśmy we włoskich szkołach. Grupa młodsza brała udział w lekcjach informatyki i trenowała kodowanie. Dla równowagi mieli okazję również poćwiczyć na zajęciach wychowania fizycznego. Na każdych z nich grupy były mieszane (polsko – włoskie), co dawało wiele możliwości do ćwiczenia języka obcego. Grupa starsza również brała udział w zajęciach sportowych oraz językowych. Czas pobytu we włoskich szkołach był również realizacją drugiego celu wyjazdu- tzw. job shadowing- obserwacji prowadzonych zajęć za granicą przez naszych nauczycieli. Dzięki nim wiemy m. in., że włoskie szkoły bardzo dużo pracują metodą projektów, które prowadzone są od najmłodszych lat edukacji. Popołudniowe zajęcia były również okazją do zobaczenia produkcji makaronu i jego degustacji, poznania miast, ich historii oraz najciekawszych miejsc. Każde z nich odbywały się wraz
z uczniami włoskimi, co bardzo motywowało uczniów do wspólnych rozmów w języku angielskim.
W trakcie wyjazdu uczniowie szybko zapomnieli o wielu dodatkowych godzinach, które spędzili będąc częścią projektu. Po stresującym procesie rekrutacji ( w tym rozmów- testu w języku obcym), czekało ich wiele spotkań- m. in. kulturowych, na których poznawali kulturę włoską, jedzenie oraz ich tradycje, językowych, na których poznali podstawy języka włoskiego i dodatkowych konwersacji z języka angielskiego. Dzięki współpracy z Uniwersytetem Śląskim, tuż przed wyjazdem braliśmy również udział
w akademickiej Italofonii i wykładach poświęconych Włochom, obecności języka włoskiego w języku polskim oraz krótkiej historii tego kraju. Pomimo, że nasza młodzież poświęciła na te zajęcia wiele czasu, było warto. Dzięki częstym, wspólnym spotkaniom cała grupa spędziła ze sobą wiele czasu jeszcze przed wyjazdem, poznając się i integrując. Co więcej, podczas wizyty Włochów w naszej szkole
w kwietniu i wspólnym zajęciom, polscy uczniowie już przed wylotem znali grupę włoską
i ich nauczycieli. Dbając o rozwój umiejętności językowych już w Polsce organizowaliśmy warsztaty i zajęcia językowe dla obu grup. Aktualnie, każdy z naszych polskich uczestników przygotowuje prezentację- relację z pobytu i przedstawia ją klasie na lekcjach wychowawczych.
Czy jest sens uczenia się języków obcych będąc w Polsce? Nasz projekt doskonale dowodzi, że warto. Dzięki współpracy wielu nauczycieli, uczniów i rodziców udało się połączyć trzy języki obce- angielski, francuski oraz włoski, a ich używanie na różnych stopniach zaawansowania może być dopiero początkiem!
Goście z Włoch
W minionym tygodniu (25-29.04.2022) w naszej szkole gościliśmy 17 Włochów -uczniów Didactica Statale 2 z Gragnano oraz Istituto Comprensivo z Potenzy. Obie grupy przyjechały do nas w ramach programu Erasmus+. Zarówno uczniowie jak
i nauczyciele włoscy brali udział w lekcjach wraz z klasami 7b, 7d, 6a, 6b, 5a, 4a i 2b. Wiele działo się również poza szkołą -to Festiwal Piosenki Frankofońskiej, zajęcia francusko-angielskie w Skansenie oraz anglojęzyczne zwiedzanie Pszczyny, Krakowa
i Auschwitz. We wszystkich wydarzeniach, oprócz uczniów włoskich, brała udział również nasza młodzież- dwunastoosobowa grupa Erasmus, która już w najbliższy piątek wylatuje do obu szkół włoskich w ramach projektu IFLI ( Inclusion, Foreign Languages and Innovation).
REKRUTACJA UCZNIÓW
Rekrutacja uczniów do mobilności rozpoczęła się 12 stycznia i zakończyła 8 lutego. Każdy z kandydatów musiał przejść kilka etapów oceny:
- Wypełnić arkusz rekrutacyjny, w którym opisywał swoją motywację do udziału w projekcie
- Odbyć rozmowę w języku obcym, aby zaprezentować swoje umiejętności
- Wykazać się pracą na rzecz szkoły
Do udziału w Erasmusie zgłosiło się 27 uczniów.
Wyniki znajdują się w linku:
http://sp1pszczyna.pl/2022/02/08/wyniki-rekrutacji/
Rozmowy odbyły się w języku angielskim oraz francuskim.
W trakcie rozmów uczniowie opowiadali o sobie, swojej rodzinie, szkole i przyjaciołach. Musieli przedstawić swoje rozrywki, plany na weekend i opowiedzieć o swoich wakacjach. Uczestnicy rozmów wykazali się bardzo dobrą oraz dobrą znajomością języków. Gratulujemy odwagi!
SPOTKANIE Z RODZICAMI
10 lutego zorganizowane zostało spotkanie z rodzicami uczniów, którzy zostali zakwalifikowani do wyjazdu w ramach naszego projektu.
Przedstawiono im ich obowiązki, ogólne informacje dotyczące wyjazdu, planowane przygotowanie uczniów do niego oraz wymogi formalne.
Informacje ogólne o projekcie dostępne TUTAJ