Podsumowanie akcji „SP1 Z LICZBĄ PI W KUCHNI DLA FILIPKA”

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczniom, rodzicom, nauczycielom i pracownikom szkoły, którzy wsparli zbiórkę PIeniędzy dla Filipka Cholewy poprzez zakup wirtualnej PIzzy, PIegusków, czy też PIsanek. 3141 zł – cztery pierwsze cyfry, które tworzą liczbę Pi to był wspólny cel SP1 dla Filipka. Pokazaliśmy Filipkowi, że mamy moc! Razem udało nam się zebrać aż 3410zł.

W ramach obchodów ŚWIĘTA LICZBY PI chętni uczniowie naszej szkoły wzięli udział w akcji, czego efektem były smaczne PIzze, PIeguski, czy też inne ciasta w kształcie koła, a także PIękne PIsanki – było pysznie, kolorowo i wesoło. Wszyscy uczestnicy zostali nagrodzeni oceną celującą z matematyki oraz dodatnimi punktami z zachowania. Zapraszamy do galerii zdjęć smacznych wyPIeków i wspaniale udekorowanych PIsanek.

A co działo się na lekcjach matematyki? Uczniowie klas IV-VIII poszerzali swoją wiedzę, a także dobrze się bawili. Lekcje zaczęliśmy filmem edukacyjnym pt. „Skąd wzięła się liczba Pi” oraz „Ludolfina – czyli tajemnicza liczba Pi”, było to doskonałą okazją do utrwalenia pojęć średnicy, cięciwy, promienia. W trakcie zajęć dzieci dowiedziały się również:
– co ma wspólnego data 14.03 z liczbą pi,
– w jaki sposób liczba pi jest powiązana z kołem i okręgiem,
– co oznacza, że liczba pi jest niekończącym się ułamkiem,
– skąd wzięła się nazwa liczby pi (inaczej zwanej Ludolfiną),
– pizza pie, aplle pie – to dania związane z liczbą pi,
– o liczbie pi w wierszach i pi-ematach,
– o rekordach powiązanych z liczbą pi,
– jak brzmiałaby liczba pi na fortepianie,
– jak brzmi piosenka w języku angielskim ułatwiająca zapamiętanie 100 pierwszych cyfr liczby pi.

Ponadto uczniowie klas VId oraz VIe brali również udział w wykładzie „Figury bez pola i inne matematyczne dziwnostki”, który wygłosiła p. Nicole Meisner z Koła Naukowego Matematyków na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W trakcie wykładu pojawiły się pojęcia takie jak: Kwadrat Sito (czyli figura bez pola – tak to naprawdę możliwe), Wstęga Mobiusa (czyli powierzchnia, która ma jedną stronę), była również mowa o myśleniu po „matematycznemu” oraz jego pułapkach (zastanawialiśmy się co należy wpisać w miejsce kropek 1, 3, 5, 7, …; odpowiedź może być zadziwiająca, gdyż jednym z prawidłowych rozwiązań jest liczba 217 341), a także poruszany był temat statystyki (pół żartem pół serio na podstawie danych przedstawionych na wykresie, mogliśmy odpowiedzieć na pytanie „Czy człowiek jedzący lody bardziej smakuje rekinom?”). Dla naszych uczniów najbardziej zadziwiająca była Wstęga Mobiusa oraz matematyczne pułapki.

Podsumowaniem zajęć o tajemniczej liczbie Pi było stworzenie portretu Ludolfiny – kreatywność naszych uczniów nie zna granic, sami zobaczcie.